Wednesday, November 24, 2010

Fat transfer is a slow but sure process

Kadang-kadang dalam suratkhabar ada pertandingan teka gambar kan? Misalnya ada gambar terkumpul perlawanan takraw dan kita dikehendaki meneka di manakah kedudukan sebenar bola takraw di dalam gambar dengan memangkah X yang besar.

Cuba lihat gambar di atas. Ia adalah gambar untuk pertandingan meneka "Muka siapakah yang paling banyak membulat sepanjang bekerja di MFI." Dan saya rasa pemenangnya adalah wanita yang duduk di hadapan, yang bertudung oren dan cuba untuk menutup perutnya dengan menyilangkan kedua-dua belah tangannya itu.

15 tahun dahulu semasa mula menjejakkan kaki ke Bangi saya masih lagi kedengking. Tinggi, kurus dan leper. Kadang-kadang nampak macam papan plywood. Kadang-kadang dari sudut lain nampak macam batang paip yang bertelinga dan berspek. Tinggi 5'11". Pinggang berukuran 26". Berat badan 60 kg. Can you just imagine that? And wearing a B cup.

For my French test, a B would be "above average but still not excellent." But for a bra size, it would just be categorized as "Boleh la." Kalau A lagi kesian: "Alamak itu je ke?"

Throughout the years somehow fat accumulation has started to make a difference. A vast difference. Dulu saya seorang yang kedekut. Lapisan lemak saya cukup untuk saya seorang sahaja. And they are nicely distributed everywhere in my body in very good proportions.

But with age I've become a lot more generous and giving as I have so much more extra layers of fat to be shared and distributed around. They are hanging out as muffin tops, as spare tyres, as chubby cheeks. If you look at my picture up there, it looks as if I was munching on a few strawberry tartlets when they decided to snap a photo.

Now I am at least 10 kg heavier. And the graph doesn't look like it's plateau-ing any time soon. Tak apa lah. At least I can take comfort in the fact that I have changed from "Boleh la" to "Delicious" or "Ehem-ehem are those real?" (OK OK joke). Itu sahaja la consolation saya.

Tapi apa-apa pun I thank God for having mercy on me. Walaupun saya sudah naik 10 kg, namun disebabkan ketinggian saya yang melampau (yang dahulunya menjadi bahan ejekan semasa di sekolah menengah) sekurang-kurangnya saya masih lagi boleh "cover line".

Can you imagine if I was 70 kg and only 5' tall? Setiap kali berjalan pasti akan keluar percikan api. Sebab peha bergesel.

Blogger Templates

4 comments:

  1. woit!!!!! yang peha berlaga tu aku ker!!!! hehehe ok aku pun dah naik 9 kilo selapas 9 tahun kat MFI nie...kira 1 kilo per year lah...

    ReplyDelete
  2. bila nak mula turun balik dewee oiii...asyik naik jerrr!! :)

    ReplyDelete
  3. berapa lama to naik 10 kilos tie? you should tanya i.. but i won't answer.. hahaha..

    ReplyDelete
  4. attiesya: beb bila nak hang out sama nih? :)

    ReplyDelete