Monday, May 17, 2010

Pensyarah pun cikgu juga

Saya mula mengajar di Malaysia France Institute pada tahun 1996. Percaya atau tidak, pada waktu itu, tidak ada satu pun kompleks membeli belah di Bandar Baru Bangi. Itulah penjelasan kepada pemilihan nama Bandar Baru Bangi. Ia baru diterokai sebenarnya.

Pada masa itu saya masih lagi boleh dikategorikan sebagai pensyarah muda trang-tang-tang. Berambut panjang paras belakang. Ukurlilit pinggang (dalam inci) pula masih bernombor "2" di depan. Suka berkebaya ketat. Masa saya mula-mula masuk MFI, ramai cikgu-cikgu lain yang berkata pada saya "Eh. Pandai anak cina ni pakai baju kebaya." Saya hairanlah kenapa orang selalu ingat saya dari keturunan cina. Walhal saya ni jawa totok berdahi jendul.

Pernah satu hari, sedang saya seronok menikmati hidangan makanan tengahari bersama rakan-rakan sekerja, saya terlupa yang saya ada kelas pada pukul 2 petang sehinggalah salah seorang dari kawan-kawan saya memberitahu. Apalagi bergegaslah saya ke tandas untuk mencuci tangan dan sudu. Setelah selesai mencuci sudu, saya terasa ingin membuang air kecil. Lantas timbul sedikit dilema. Takkan nak letak sudu tu atas sinki tandas. Geli ya amat. Tapi kalau hendak dipegang akan mengganggu upacara pulak.

So I did the most logical thing. I stuck the metal spoon between the V neckline of my kebaya. The bra acted as the agen pelekap. I did my thing quickly and in a jiffy I was out of the toilet, into the office to take all my things and out to my class to teach my air-conditioning students.

Sesampainya saya di kelas, saya dapat merasakan yang setiap pandangan yang dilemparkan ke arah saya itu seolah-olah mahu memberitahu saya sesuatu namun tiada ungkapan kata-kata yang dikeluarkan. Instead they looked at each other and whispered among themselves. When I asked them if there was anything wrong, almost everybody stared at their table.

Then one of them plucked the courage to ask me, "Madame, bila madame berdiri sebelah air-cond kan, dada madame ada rasa macam sejuk-sejuk metal tak?"

Ada dua pengajaran yang ingin saya kongsikan bersama di sini.
1) Janganlah lupa membelek diri anda di hadapan cermin sebelum ke kelas untuk memastikan semuanya di dalam keadaan yang sepatutnya.
2) Gunalah sudu plastik supaya anda tidak akan merasa "sejuk-sejuk metal" itu.

Selamat Hari Guru!

Blogger Templates

8 comments:

  1. Hahaha.......Selamat Hari Guru pd cikgu sejuk2 sudu metal!!!!!!

    ReplyDelete
  2. iskh2..nasib baik bukan kelas MFT..hehe

    ReplyDelete
  3. hahahhahaahaa...

    baru tahu adik akak ni jawa totok juga.... hahahahhaa

    ReplyDelete
  4. hahaha.. sejuk2 metal x?? u x jwb pun.. hehehe..
    selamat hari guru to you

    ReplyDelete
  5. k ani: merci! :)

    reza: kalau jadi kat mft, sure awak ingat insiden ni :)

    kak d: heheh. iye kak. kita serupa :)

    intan: sejuk beb. metal. :)

    ReplyDelete
  6. yang pasti not in my class kan madam....miss u la madam..heppy teachers day...

    ReplyDelete
  7. I read this one with a few colleagues and we gelak tunggang terbalik! Good read on a stressful day! Baik you compile all your citer & buat buku Stress Management.
    Jgn lupa tulis pasal adegan2 you salah naik kereta. Pasti best seller & diiktiraf Oprah Winfrey!

    ReplyDelete
  8. Jo: oh jangan diingatkan kisah itu :)

    ReplyDelete