Friday, December 3, 2010

Saman

Yesterday I went to the Kajang Police Station to settle all my summonses. When they announced the YES (Year End Sale) of 50% discount on all traffic offences, I knew I just had to go and pay up. Lagipun ini semua saman terkumpul dari 2002. Dan lagi satu faktor penggalak adalah surat amaran yang saya terima yang menyatakan jika semua saman-saman saya tidak dibayar nama saya akan disenaraihitamkan dan waran tangkap akan dikeluarkan. Kalau diperintah masuk mahkamah nanti saya tak tau baju apa nak pakai. Adakah saya perlu membeli rambut palsu bergulung warna putih tu? Yang macam di televisyen tu? How?

I had to wait for more than one hour before they finally called up my number. When I went to the counter to queue, ada seorang pakcik tua Cina datang menghampiri saya dan menunjukkan borangnya dan kemudian menuding jari ke arah kaunter. Tua betul pakcik tu. Bila saya tengok dia saya terus teringat pada pokok bonzai. Kemudian dia mengeluarkan sekeping kad dan menunjukkannya kepada saya juga. Kad OKU. Dia bercakap-cakap dalam bahasa Kantonis. Lelaki yang beratur di belakang saya jadi penterjemah. Agak cun lelaki tu. Tinggi dan botak. Pandai cakap melayu pula. Hai adalah jugak halwa mata. Bila fokus menjurus ke arah lain takde lah saya rasa macam nak pengsan sangat dalam bilik yang penuh sesak dengan segala jenis manusia. You want to experience the real 1Malaysia? Go to your nearest IPPD Trafik during the discount offer period.

In a matter of minutes the old man was done. He looked at me and spoke to me in Cantonese. Lama pulak tu. Sambil senyum dan angguk-angguk. Saya pun senyum-senyum dan angguk-angguk semula. And looked back at Mr UN Interpreter to help me with this last piece of translation.

"Ohhh...pakcik tu cakap terima kasih. Lepas tu dia suruh bagi nombor telefon awak kat mamat tinggi botak yang tolong translate ni.''

Wow. Really? I like. :)))

Blogger Templates

4 comments: