Friday, August 19, 2011

I say A but actually I mean A.1.1

When I was a kid my mom said I was a very shy girl. It was hard for me to tell directly to my parents what I wanted. For example, I'd ask my dad, "Papa, hari Ahad zoo bukak tak?" to hint that I wanted to visit Zoo Negara. Or rub my tummy and say "Yati lapar la." whenever we passed by A&W Taman Jaya. Zaman tu that was the only fast food restaurant around. Kalau bapak saya ajak makan di sana saya tak pikir panjang terus cari baju raya tahun lepas dan pakai. Event besar! Mesti mahu pakai baju cantik!

Anyway this morning in class we had a little game. The class was divided into two groups and we had a good time. Dan biasalah kan semasa permainan dijalankan, ahli dari kedua-dua kumpulan saling menyakat dan melancarkan perang saraf.

One team was leading by a point. The taunts got louder. Then one kid said to another, "Ala engkau tu kentut dalam air." Madame tersenyap sebentar kerana tidak begitu memahami apakah yang cuba diperkatakan oleh pelajar tersebut.

The student explained: "Ustaz saya cakap kan Madame, kalau kita kentut dalam air puasa kita batal. Dia tu (pointing tu his friend) suka kentut dalam air."

Oleh itu kejadian kentut dalam air juga boleh digunakan untuk memberitahu yang seseorang itu tidak berpuasa. I learned something new today.

2 comments: